Veelgestelde vragen

Heb je vragen over dit project? Bekijk dan eerst of je vraag op deze pagina beantwoord wordt.

Staat het antwoord op je vraag er niet tussen? Stuur dan een e-mail naar buurtbudgetSNO@amsterdam.nl. De beheerders van Buurtbudget Slotermeer Noordoost zullen je vraag dan zo snel mogelijk beantwoorden!

De site werkt niet. Waar moet ik dit melden?

Het spijt ons dat u problemen ondervindt met de site. We willen dit graag zo snel mogelijk oplossen. Graag ontvangen wij een email via buurtbudgetSNO@amsterdam.nl met daarin een korte uitleg waar het mis gaat (welke stap in het proces), eventueel een screenshot van de foutmelding/de pagina, op welk apparaat dit gebeurt (computer, tablet of telefoon), en in welke internet browser (chrome, internet explorer, firefox, safari, etc). Hoe vollediger u het probleem omschrijft, hoe sneller we u kunnen helpen. Ons team zit paraat om problemen zo snel mogelijk op te lossen!

Wat is een buurtbudget?

De gemeente heeft geld beschikbaar gesteld in de vorm van zogeheten buurtbudgetten. Met deze buurtbudgetten hebben Amsterdammers direct invloed op wat er met een deel van de gemeentelijke begroting gebeurt. In 2019 vindt de eerste pilot in Nieuw-West plaats. Inwoners van Slotermeer Noordoost mogen zelf plannen bedenken en direct kiezen hoe het geld wordt besteed.

Ik ben geen bewoner of ondernemer van Slotermeer Noordoost maar wil wel graag stemmen. Kan dat?

Nee, helaas. Alleen bewoners en ondernemers van Slotermeer Noordoost van 12 jaar en ouder mogen stemmen. Iedereen die mee mag stemmen ontvangt vanaf 7 oktober 2019 een persoonlijke brief met een unieke stemcode. Ondernemers mogen ook stemmen en krijgen per onderneming een stempas. Heeft u als ondernemer geen stempas ontvangen? Dan kunt u deze bij ons opvragen.

Ik woon (of heb een onderneming gevestigd) in Slotermeer Noordoost maar heb geen stemcode ontvangen, hoe kan ik alsnog meedoen?

Wat vervelend! Het kan zijn dat de bezorging van de brieven vertraging heeft opgelopen. Ook kan het zijn dat u in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) een 'indicatie geheim' en/of adresblokkade hebt. In dat geval hebben we uw adresgegevens niet kunnen opvragen en heeft u geen stemcode ontvangen. Had u wel een brief moeten krijgen en heeft u die op 14 oktober nog steeds niet gehad, en wilt u alsnog meedoen? Stuur een mail naar buurtbudgetSNO@amsterdam.nl of neem telefonisch contact op, dan kijken we wat we kunnen doen.

Ik ben niet zo handig met computers. Kan ik ook met mijn brief stemmen? En hoe doe ik dat dan?

Als u het lastig vindt om online te stemmen, vraag dan hulp van vrienden, familieleden of buren. Ook kunt u voor hulp langskomen tijdens onze spreekuren:

- Maandagen 7, 14, 21 en 30 oktober van 13.00-13.30 @ Slotermeerlaan 150
- Woensdagen 9, 16,23 en 30 oktober van 16.00-19.00 @ Plein ‘40-’45 nr 1
- Donderdagen 10,17, 24 en 31 oktober van 14:00 - 15:30 @ Burgemeester de Vlugtlaan 43
- Stemfeest: donderdag 24 oktober tussen 17:00 en 20:00 uur bij het Tuinstadhuis aan Plein '40-'45 nummer 1.

Daar zijn mensen aanwezig die u kunnen helpen met stemmen. Neem dan de brief met de persoonlijke stemcode mee en een legitimatiebewijs.

Ik heb mijn persoonlijke stemcode ingevuld, maar het lukt niet om te stemmen, wat nu?

Een stemcode bestaat uit 12 tekens (cijfer en letters) en is hoofdlettergevoelig. Controleer nogmaals of u alle tekens juist heeft overgenomen. Lukt het nog steeds niet? Stuur dan een mail naar buurtbudgetSNO@amsterdam.nl en dan kijken we hoe we u kunnen helpen.

Hoe weet ik zeker dat mijn stem is opgeslagen?

Uw stem is goed opgeslagen als u in stap 4 een bevestiging ziet die zegt; ‘Gelukt, u heeft gestemd!’. Het stemmen werkt in 4 stappen;

- In stap 1 kiest u uw favoriete plannen.
- In stap 2 controleert u in het overzicht of u tevreden bent met uw gekozen plannen.
- In stap 3 vult u de stemcode in die u per post had ontvangen waarna u klikt op de knop ‘Stemmen’.
- In stap 4 ziet u de bevestiging dat uw stem gelukt is.

Ik heb in juni/juli een plan ingediend of een plan geliked, maar er kan niet op gestemd worden. Hoe kan dat?

In totaal zijn er 144 plannen ingediend waarvan er uiteindelijk 40 zijn geselecteerd. Als een plan niet tot deze 40 behoort, dan kan er ook niet op gestemd worden. Redenen waarom een plan niet geselecteerd kan zijn:

- Het plan heeft niet de benodigde 30 likes gehaald om door het stadsdeel op haalbaarheid getoetst te worden.
- Het plan is niet als haalbaar beoordeeld.
- Het is niet gekozen tijdens de selectieavond op 10 september.

Als het goed is hebben indieners hierover een mail ontvangen met een uitleg. U kunt in het Archief bekijken hoe uw en andere plannen zijn getoetst. Heeft u geen mail ontvangen en wenst u alsnog een uitleg? Mail dan naar buurtbudgetSNO@amsterdam.nl.

Kan ik voor iemand anders stemmen?

De stemcodes zijn persoonlijk geadresseerd. Het is de bedoeling dat iedereen voor zichzelf stemt. Uiteraard kunt u mensen die hulp nodig hebben, ondersteunen bij het invoeren van hun unieke code als zij dat op prijs stellen.
Ook kunt u voor hulp langskomen tijdens onze spreekuren:

- Maandagen 7, 14, 21 en 30 oktober van 13.00-13.30 @ Slotermeerlaan 150
- Woensdagen 9, 16,23 en 30 oktober van 16.00-19.00 @ Plein ‘40-’45 nr 1
- Donderdagen 10,17, 24 en 31 oktober van 14:00 - 15:30 @ Burgemeester de Vlugtlaan 43
- Stemfeest: donderdag 24 oktober tussen 17:00 en 20:00 uur bij het Tuinstadhuis aan Plein '40-'45 nummer 1.

Daar zijn mensen aanwezig die u kunnen helpen met stemmen. Neem dan de brief met de persoonlijke stemcode mee en een legitimatiebewijs.

Krijgen de indieners van de winnende plannen het bedrag meteen op hun rekening gestort?

Nee, dat gaat niet zo snel. Eerst wordt gekeken wie het plan gaat realiseren. In sommige gevallen is dat de gemeente zelf, in andere gevallen een bewoner of een maatschappelijke organisatie. Dat hangt helemaal af van de aard van het plan! Ook zijn we gebonden aan Europese aanbestedingsregels, wat inhoudt dat we boven een bepaald bedrag drie offertes moeten aanvragen en het niet vanzelfsprekend is dat de indiener ook het plan gaat uitvoeren. In elk geval moet een bewoner of een maatschappelijke organisatie formeel nog een subsidie-aanvraag opstellen voordat geld kan worden toegekend. Uiteraard kan het stadsdeel daarbij helpen indien nodig.

Waar vind ik de uitslag en hoe is die bepaald?

Op 6 november 2019 is er een feestelijke bijeenkomst om de uitslag bekend te maken. Ook wordt via deze website bekend gemaakt welke plannen uitgevoerd worden met daarbij een uitleg hoe deze uitslag tot stand is gekomen.

Ik kon toch al eerder plannen indienen?

Klopt. Wilt u zelf iets organiseren in uw buurt? Dan kunt u geld aanvragen voor uw activiteit bij stichting Eigenwijks. Voor geld voor grotere plannen voor het hele stadsdeel kunt u zich wenden tot het fonds van Nieuw-West. De gebiedsmakelaar van uw buurt is uw eerste aanspreekpunt vanuit de Gemeente bij vragen en ideeën. Als u wilt dat de politiek praat over uw idee dan kunt u uw ideeën kenbaar maken bij de stadsdeelcommissie, bijvoorbeeld via de Stem van Nieuw-West. Maar nu is extra geld beschikbaar voor plannen waar bewoners uit Slotermeer Noordoost uiteindelijk zelf €500.000 over verdelen.

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte



Annuleren